نینوا

سایت رسمی مداح اهلبیت حاج عباس کوثری پور

نینوا

سایت رسمی مداح اهلبیت حاج عباس کوثری پور

اینجا سنگر نبرد جنگ نرم دشمن است ... اگر دیروز دشمن به خاک ما تجاوز کرد امروز به قلب ما و عزیزانمان تجاوز کرده ... اگر دیروز دشمن تا خرمشهر پشرفت امروز تا اتاق های جوانان ما پیشرفته ... اسلحه به دست بگیر و دشمن را از خرمشهر دلت و دل جوانان کشورت بیرون کن ...

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

جشن «گُلونَی» در فلک‌الافلاک برگزار شد

سه شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۰۳ ب.ظ

 

هر سال در 26 اردیبهشت و در آغاز هفته میراث فرهنگی، جشنی با عنوان روز گُلونَی در قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار می‌شود. مراسم امسال نیز با استقبال کم‌نظیر مردم مواجه شد به‌طوری که مسوولان برگزارکننده غافلگیر شدند.

سومین جشن روز گُلونَی در باغ گلستان برگزار شد. باغ گلستان، باغی قدیمی است که در محوطه زیرین قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد و به‌تازگی و با آزاد شدن حریم آن، بازسازی شده است. این باغ قرار است بعدا بازارچه دائمی صنایع دستی لرستان و محلی برای برپایی کنسرت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی باشد.

این باغ روز گذشته میزبان نزدیک به سه‌هزارنفر از مردمی بود که همه با گُلونَی در جشن شرکت کرده بودند. گُلونَی سربند باستانی مردم لُر و از جمله میراث فرهنگی آن‌ها است. در این جشن که اجرای آن برعهده‌ی سیمین آزادی بود، مولودی‌خوانی و تواشیح به‌مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم (ص) برگزار شد و سپس درباره‌ی مسائل مختلفی از جمله فرهنگ لُری، زبان لُری، موسیقی لُری، محیط‌ زیست لرستان و ... صحبت شد و در پایان، گروه تال به سرپرستی «فرج علیپور» روی صحنه رفت و با استقبال مردم نیز مواجه شد.

رضا ساکی - دبیر و ایده‌پرداز این جشن - در این مراسم گفت: روز گُلونَی بی‌عیب نیست، اما باید صبر پیشه کرد. کار فرهنگی زمان‌بر است. زمان می‌خواهد. این اجتماع یک اجتماع کاملا فرهنگی است. برخی می‌گویند شو است. البته اگر شو هم باشد، بد نیست چون برای آمدن به جشن شادی، انگیزه قوی لازم است.

او با اشاره به کسانی که در فضاهای مجازی می‌نشینند و کار فرهنگی را نقد می‌کنند، اظهار کرد: با در وایبر نشستن، چیزی درست نمی‌شود. باید حرکت کرد.

وی درباره‌ی حق مالکیت معنوی بر ایده‌اش نیز گفت: گُلونَی به کسی تعلق ندارد، اما «روز گُلونَی» صاحب دارد.

او جمعیت مشتاقی را که از شهرهای دیگر به خرم‌آباد آمده بودند، نشانه کمک به صنعت گردشگری دانست و عنوان کرد که در دومین سال روز گُلونَی سه کنسرت بزرگ با همین نام در این روز برگزار شده است.

ساکی همچنین گفت: اصولا علت پیشرفت نکردن فرهنگ لُری، همین برخوردها با فرهنگ است. صبر نداریم. امیدوارم صبر پیشه کنیم تا بتوانیم کار فرهنگی را جا بیندازیم. نمی‌توان در طول دو سال، یک جشن کامل و بی‌عیب را برگزار کرد. در 10 سال هم نمی‌شود. صبر باید کرد. اصلا خرم‌آباد کم‌تر چنین جمعیتی را به خود دیده است. ما از بیم مصدوم نشدن مردم، درها را باز کردیم و کارت‌های ورود را که داده بودیم بررسی نکردیم، چون برخی از شدت فشار، به میله‌های در ورودی چسبیده بودند. امسال تبلیغات محدود داشتیم چون می‌دانستیم ممکن است نتوانیم جمعیت را کنترل کنیم. چنان که همین جمعیت سه‌هزار نفری هم از دست‌مان در رفت و باعث بی‌نظمی شد.

وی بیان کرد: ما در فرهنگی لرستان مولفه‌های زیادی داریم که می‌توانیم با ایده‌های این‌چنینی آن‌ها را مطرح کنیم و روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها را قبضه کنیم. میرملاس، کلکماکره، مفرغ، تمدن کاسیان،‌ چل سرو، موسیقی لُری، کمانچه، سرنا، غارهای پارینه‌سنگی خرم‌آباد و ... چیزهایی هستند که می‌توان برای آن‌ها جریان‌سازی کرد. همین جریان از سوی لُرهای بختیاری به نام روز «مِینا» نام‌گذاری شده و این اتفاق خوبی است.

ساکی همچنین گفت: نگاه ما به فرهنگ و کار فرهنگی درازمدت است. بلوط بعد از 40 سال ثمر می‌دهد و اگر صبر کنیم همه‌چیز درست می‌شود

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی