نینوا

سایت رسمی مداح اهلبیت حاج عباس کوثری پور

نینوا

سایت رسمی مداح اهلبیت حاج عباس کوثری پور

اینجا سنگر نبرد جنگ نرم دشمن است ... اگر دیروز دشمن به خاک ما تجاوز کرد امروز به قلب ما و عزیزانمان تجاوز کرده ... اگر دیروز دشمن تا خرمشهر پشرفت امروز تا اتاق های جوانان ما پیشرفته ... اسلحه به دست بگیر و دشمن را از خرمشهر دلت و دل جوانان کشورت بیرون کن ...

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
در جبهه پایش زخمی شده بود و پزشکان تصمیم داشتند پایش را قطع کنند و او شب قبل از عمل، دعای کمیل خوانده و به اهل بیت علیهم السلام متوسل شده بود. پایش را قطع نکردند و او از همان روی تخت بیمارستان، عهد کرد که تا پایان عمر، دعاهای کمیل هیات را بخواند بی آنکه پولی بگیرد.
عصرایران - این روزها ، جو سنگینی علیه مداحان در جامعه شکل گرفته است ؛ علتش هم اظهارات تعداد انگشت شماری مداح است که در آن ، شرط ادب و آداب سخن را رعایت نکرده و مجلس روضه اهل بیت علیهم السلام را تبدیل به میتینگ جناحی با ادبیات غیراخلاقی نموده اند.
هم از این روست که موجی علیه آنان شکل گرفته است و جالب اینجاست که در این میان ، سهم عمده حملات از سوی جریانی است که تا دیروز با طیف "مداحان

سیاسی" همداستان بود و بخشی از مشروعیت و آرای خود را مدیون همان ها!

در این باب ، البته سخن بسیار گفته شده است و لذا بنا نداریم به تکرار مکررات بپردازیم و این افراد را به سیره اخلاقی ائمه اطهار علیهم السلام دعوت کنیم چه آن که

خود آنان ، بهتر از ما بر این مباحث واقف اند ، ولو آن که عالم بی عمل باشند.

نوشتار حاضر بر آن است که به سهم خود نگذارد تر و خشک با هم بسوزند و چوب خطاهای گروه معدودی مداح که متاسفانه فحاشی هم می کنند به پای همه خادمان و

مداحان اهل بیت علیهم السلام نوشته شود چه آن که مداحی اهل بیت علیهم السلام ، فضیلتی است بزرگ و مداح واقعی نیز مفتخر به این فضیلت.

 در این باره نکات زیر مختصراً قابل ذکر است:

1 - هر چند برخی مداحان ، دچار مشکلاتی از قبیل زد و بندهای سیاسی و اقتصادی و مشکلات اخلاقی اند اما واقعیت این است که در جای جای این کشور ، از روستاهای دور افتاده تا شهرهای بزرگ ، مداحان پرشماری وجود دارند که نه روضه ائمه اطهار علیهم السلام را نردبان ترقی سیاسی کرده اند ، نه از مدح آل رسول صلی الله علیه و آله برای خود کاسبی راه انداخته اند ، نه لب به ناسزا می گشایند و نه در منبر مداحی ، این و آن را تکفیر می کنند و بهشت و جهنم تقسیم می نمایند.

این نهایت بی انصافی است که چون فلان مداح معروف که رسانه ها به او می پردازند ، ره به خطا برده ، گناه او را به پای همه بنویسیم و سایر مداحان را نیز به هیزم

گناه او بسوزانیم.

2 - وجود برخی مشکلات حتی اخلاقی در میان برخی مداحان ، هر چند تاسف انگیز است ولی نباید شگفت آور باشد ؛ چه آن که مداح نیز مانند من و شما ، انسانی

است جایز الخطا و لذا به صرف این که خطایی از یک مداح سر بزند و حتی فیلمی از او منتشر شود ، اخلاق حکم نمی کند هم او را از دایره انسانیت خارج بدانیم و هم

درباره سایر همکسوتان او دچار پیشداوری شویم.

این یک واقعیت است که در همه صنوف و اقشار ، از روحانی و مداح گرفته تا استاد دانشگاه و کارمند و بازیگر و روزنامه نگار و ... ممکن است افرادی گاه دچار خطا هم

بشوند.
ما ، متاسفانه گاهی چنان از اشتباهات دیگران ذوق زده می شویم و مثلاً فلیم لو رفته خصوصی او را با اشتیاق برای همدیگر "بلوتوث" و "ایمیل" می کنیم که گویا خود در مقام عصمت قرار داریم و هیچ خطایی از ما سر نزده و یا نخواهد زد و جالب این که ندای "یا ستار العیوب" هم سر می دهیم!

3 - درباره پول گرفتن مداحان نیز چند نکته به ذهن متبادر می شود:

 اول: مداحان زیادی در این کشور وجود دارند که از بابت مداحی و روصه خوانی ، ریالی دریافت نمی کنند. خاطرم هست که در هیاتی ، وقتی در پایان عزاداری های محرم ، هیات امنای مسجد ، پاکتی را به مداح هیات مان دادند ، آن را نپذیرفت و سال بعد که هیات امنا می دانست او اهل پول گرفتن نیست ، برای تقدیر از زحماتش ، پارچه کت و شلواری برایش کادو خریدند که آن راگرفت و همانجا تقدیم خادم مسجد کرد.
یا مداح دیگری را سراغ دارم که در جبهه پایش زخمی شده بود و پزشکان تصمیم داشتند پایش را قطع کنند و او شب قبل از عمل ، دعای کمیل خوانده و به اهل بیت علیهم السلام متوسل شده بود و نهایتاً پایش را قطع نکردند و او از همان روی تخت بیمارستان ، عهد کرده بود که تا پایان عمر ، دعاهای کمیل هیات را بخواند و مداحی کند ، بی آن پولی بگیرد.
یا مداح دیگری را می شناسم که هر بار که در هیاتی می خواند ، در پایان ، وقتی می خواهند به او پول بدهند ، خانواده ای فقیر ، دختری دم بخت یا بیماری محتاج را معرفی می کند که پول را به آنها برسانند.
بسیاری از مداحان ،  بازاری ، کارمند ، استاد دانشگاه ، قاضی ، مهندس و حتی پزشک هستند که از آن طریق امرار معاش می کنند و مداحی را فقط به عشق اهل بیت علیهم السلام و برای تقرب به درگاه الهی انجام می دهند و لاغیر.
تعداد این ها نیز کم نیست و منصفانه نخواهد بود آنها را با مداحان پولی در یک فهرست قرار دهیم.

دوم: برخی مداحان ، برای مداحی ، پول دریافت می کنند ولی هرگز رقمی برای آن تعیین نمی نمایند و هر چقدر بانی مجلس یا مردم بدهند ، می پذیرد و حرجی بر آنان نیست.

سوم: اما برای گروهی دیگر از مداحان ، مداحی رسماً یک شغل و کاسبی است و قبل از جلسه مداحی ، با دعوت کننده بر سر رقم مالی مذاکره می کنند و چانه می زنند و بعضاً بدون پیش پرداخت و حتی گرفتن کل پول قبل از مداحی ، حاضر به حضور در مجلس نمی شوند.
طبیعتاً برای این افراد نمی توان احترام معنوی گروه های پیش گفته را قائل شد و آنان را فی سبیل اللهی دانست ، هر چند که مشهور باشند و کلی هم مرید و پامنبری داشته باشند.
برای این افراد ، مداحی فقط یک "شغل" است و منبعی برای درآمد ؛ اشکالی هم ندارد اما این قبیل افراد حق ندارند مقدس نمایی کنند و برای خود مقام و منزلت معنوی بتراشند زیرا کسی که تا "کارت به کارت" نکنی ، حتی یک بیت هم در فضائل اهل بیت علیهم السلام نمی خواند ، بهتر است در همان کاسبی اش متوقف بماند و از دیوار معنویت بالا نرود و برای خود معرکه مرید و مراد بازی راه نیندازد!
ضمن این که قاعدتاً این افراد مانند همه کسبه دیگر ، باید به طور نظام مند فعالیت کنند و مالیات درآمد خود را هم بدهند.

4 - و نهایتاً آنچه تا کنون مغفول مانده ، سازوکار نظارتی بر فعالیت مداحان است. در این کشور ،علاوه بر نظارت عامه بر عموم مردم در مکانیزم هایی مانند دستگاه قضایی ، بر اکثر اقشار و صنوف نظارت های تخصصی نیز وجود دارد ، از دادگاه ویژه روحانیت گرفته تا کمیته انضباطی فوتبالیست ها و مراجع تخلفات اداری کارمندان و شورای حل اختلاف اصناف و ... ولی کسی نیست بر کار مداحان نظارت کند و لذا ترویج خرافات ، مبالغه گویی ، تحریف تاریخ و ... شده است بخشی از فعالیت کاری بسیاری از آنان ؛ کما این که شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی هم در این باره هشدار داده ، ولی بعد از 40 سال ، هنوز این هشدار جدی گرفته نشده است!

جالب این که برخی از مداحان ، پا از حریم مداحی فراتر گذارده ، در مقام مرجع تقلید ، احکام شرعی می گویند و در کسوت استادان علم کلام ، درباره مبانی اعتقادی فضل نمایی می کنند ، استاد اخلاق هم که شده اند و چند سالی هست که برای مسوولان مملکت هم تعیین تکلیف می کنند و تهدید می نمایند که اگر آنچه گفتند انجام نشود ، برخورد خواهند نمود!

علت این وضعیت هم این است که مکانیزم برای نظارت بر این سیستم وجود ندارد. این مکانیزم البته هرگز و هرگز به معنای حکومتی کردن مداحی و روضه خوانی نیست چه آن که اصالت این امور در مردمی و مذهبی بودنشان است و بزرگ ترین آفت شان نیز حکومتی شدنشان ( همان طور که در سال های اخیر پیوندی بین این مقوله و دولت برقرار شد و تالی فاسد داشت.) لذا باید به دنبال راهکاری برخاسته از هیات ها ، تشکل های مذهبی ، حوزه علمیه و علما بود که این روند را معقول و منطقی کند و الا سرانجام بی سروسامانی حاضر ، کمرنگ شدن ذکر اهل بیت علیهم السلام و سست شدن باورهای دینی مردم خواهد بود و این ، همان چیزی است که آقایان علما بدان می گویند "نقض غرض".
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی