نینوا

سایت رسمی مداح اهلبیت حاج عباس کوثری پور

نینوا

سایت رسمی مداح اهلبیت حاج عباس کوثری پور

اینجا سنگر نبرد جنگ نرم دشمن است ... اگر دیروز دشمن به خاک ما تجاوز کرد امروز به قلب ما و عزیزانمان تجاوز کرده ... اگر دیروز دشمن تا خرمشهر پشرفت امروز تا اتاق های جوانان ما پیشرفته ... اسلحه به دست بگیر و دشمن را از خرمشهر دلت و دل جوانان کشورت بیرون کن ...

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

حبیب در تهران چه مى‏کند؟

سه شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۰۸ ق.ظ

عبارت «موسیقى لس‏آنجلسى» را بیش از ده سال است شنیده‏ایم و خوانده‏ایم و گفته‏ایم و نوشته‌‏ایم.

این عبارت، میان موسیقى داخل و خارج کشور «مرز» بزرگى ایجاد کرد و «دیوار» بلندى را به وجود آورد. این دیوار با تولد و اوج‏گیرى آثار غیرمجاز در داخل کشور ارتفاع بیشترى هم پیدا کرد و به این ترتیب «موسیقى لس‏آنجلسى» ویژگى جغرافیایى خودش را از دست داد و مفهومى «محتوایى» پیدا کرد.

موسیقى لس‏آنجلسى که تا اوایل دهه هشتاد در نقطه مقابل موسیقى داخلى، معنا مى‏شد حالا چند سالى است برابر موسیقى «مجاز» قرار گرفته و یا بهتر است بگوییم همان سیستمى که همواره با جریان فرهنگى تولیدات خارج از کشور مشکل داشت و سخت تلاش مى‏کرد تا «موسیقى لس‏آنجلسى» را نکوهش کند، جریان موسیقى در داخل کشور را به «قالب» کشید و فرصت انتشار رسمى آلبوم‏ها و برگزارى کنسرت را فقط به آنهایى داد که در چارچوب قوانین حرکت کرده باشند. اما حالا ...

... و حالا پس از سال‏ها تلاش براى «به چارچوب کشیدن» و قانونمندکردن موسیقى پاپ، قسمتى «کم‏‌حجم» اما بانفوذ در مدیریت فرهنگى کشور تصمیم گرفته‏اند ساز‌مخالف بزنند و دیوار موسیقى لس‏آنجلسى را روى سر بچه‏‌هاى مجاز داخل کشور «آوار» کنند و در این قسمت نیز یار و یاور اهالى موسیقى آن سوى آب‏ها باشند. انگار نه انگار که ده، دوازده سال است صدها نفر در داخل کشور براى تأمین نظرات مسئولان فرهنگى کشور، بسیار سختى کشیده‏اند و براى احترام به قوانین کشور به معناى واقعى کلمه اذیت شده‏اند و آزار دیده‏اند.

همان روزهایى که حبیب در تهران خبرساز شده بود، بنیامین در آمریکا کنسرت داشت. بنیامین و گروهش در آمریکا به شدت دست به عصا بودند و تمام تلاش خود را به خرج دادند تا از چارچوب «داخلى» خود بیرون نیایند، حتى به این قیمت که شبکه‏هاى فارسى‏زبان خارج از کشور آنها را مورد نقدهاى مغرضانه قرار بدهند. بنیامین در آمریکا، نماینده سیاست‏هاى فرهنگى داخل کشور بود و حالا باید پرسید حبیب قرار است با کنسرت‏هاى احتمالى‏اش در تهران، نماینده کدام فرهنگ باشد؟

آیا حواسمان هست که اگر روزى حبیب در داخل ایران مجوز آلبومى را دریافت کند و یا کنسرت بدهد به بچه‏هاى مظلوم داخل کشور که سال‏هاست با رعایت قوانین و قواعد ارشاد فعالیت کرده‏اند چه ظلم بزرگى کرده‏ایم؟

طى سال‏هاى اخیر، ده‏ها خواننده براى آن که کلیپ‏هایشان در کانال‏هاى ماهواره‏اى کنار کلیپ خواننده‏هایى مثل حبیب پخش شد، گرفتار برخوردهاى قانونى شدند و بسیارى از آنها به دلیل همین برخوردها از فعالیت‏هاى هنرى دست کشیدند. آیا مى‏توانیم پاسخگوى تک‏تک آنها باشیم؟

تغییر رویکرد فرهنگى، بسیار دشوارتر از ایجاد یک رویکرد فرهنگى است. هر حرکتى که «خبرساز» و «هیجان‏آفرین» باشد، نمى‏تواند درست و منطقى باشد.

اینکه روزى میان موسیقى سالم و ناسالم، دیوار بکشیم و روز دیگر آن دیوار را روى سر گروهى که موسیقى سالم را انتخاب کرده‏اند، خراب کنیم و به گروه رقیب «بفرما» بزنیم، شرط و انصاف نیست!

آنهایى که از نقش و تأثیر موسیقى غافلند و امروز در پهنه مدیریت خود سرى هم به سوراخ موسیقى زده‏اند، احتمالاً با شعار «آزادى در موسیقى» پیگیر دریافت مجوز براى حبیب هستند. حتى اگر قرار باشد محتواى ترانه‏ها و تصاویر جذاب (!!) کلیپ‏ها را در موسیقى نادیده بگیریم و «آزادى در موسیقى» را سرلوحه افکار و افعال خودمان قرار بدهیم، باز هم باید مانع از فعالیت قریب‏الوقوع حبیب در داخل کشور شویم. اگر قرار باشد فارغ از تمام دیدگاه‏هاى فرهنگى، فعالیت در موسیقى را آزادِ آزاد اعلام کنیم، آن وقت باید این حقیقت را مدنظر قرار بدهیم که برگزارى کنسرت خواننده‏هایى مثل حبیب در داخل کشور باید آخرین مرحله از آزادسازى موسیقى باشد نه اولین حرکت!

اگر قرار است نظارت از موسیقى ایران حذف شود، ابتدا باید دفتر موسیقى ارشاد را تعطیل کرد، سپس به ترانه‏سرایان اجازه داد تا هرچه مى‏خواهند بسرایند و به خواننده‏ها فرصت داد تا حداقل چند سال هر جورى که دلشان مى‏خواهد با کلیپ‏هایشان در کانال‏هاى ماهواره‏اى جولان بدهند و سرانجام در مرحله آخر به فعالیت خواننده‏هایى مثل حبیب در داخل کشور رسمیت بخشید.

موقعیت مبهم موسیقى در کشور باعث شده همواره جریاناتى با موسیقى داخل کشور مقابله کنند و درصدد تضعیف آن باشند و اسباب نابودى کامل آن را فراهم آورند.

به نظر مى‏رسد صدور مجوز براى فعالیت خواننده‏هایى مثل حبیب، یک پرده جدید از دشمنى با موسیقى پاپ ایران باشد.

هر هنرى را مى‏توان با کور کردن ذوق هنرمندان، از رونق انداخت و به تعطیلى کشاند. براى «سرخورده کردن» صدها هنرمندى که عاشقانه و قانونمندانه براى سربلندى موسیقى داخل کشور تلاش کرده‏اند، باز کردن پاى حبیب و امثال حبیب به تهران نسخه موثرى است که چه بسا دشمنان قسم‏خورده موسیقى آن را تجویز کرده باشند. حبیب در این راستا مى‏تواند ماموریت خود را طى یکى، دو سال به خوبى انجام بدهد و اسباب ناامیدى جوان‏هایى را فراهم کند که شاید قرار است یکى، دو دهه دیگر شکوفا شوند.

در شرایطى که طى سه، چهار سال اخیر هنرمندان به شدت با سیاست‏گذاری های موسیقى کشور سازگار شده‏اند و از سوى دیگر دفتر موسیقى ارشاد در همین مدت رضایت داده تا از سختگیرى‏هاى گذشته‏اش دست بکشد و در این تعامل، تعداد ترانه‏ها، آهنگ‏ها و آلبوم‏هایى که مجوز نمى‏گیرند، به پایین‏ترین حد ممکن و تعداد کنسرت‏هاى پاپ به بیشترین اندازه رسیده، حضور خواننده‏هاى لس‏آنجلسى در تهران بیشتر از همیشه بوى «توطئه» مى‏دهد و مى‏توان حدس زد که دست‏هایى در کار است تا ریتم مناسبى که براى حیات پاپ ایران طى ماه‏هاى گذشته به دست آمده، از بین برود.

آنهایى که امروز سنگ حبیب را به سینه مى‏زنند، آیا مى‏دانند طى سال‏هاى اخیر چه اتفاقاتى براى سالم شدن و سالم ماندن موسیقى ایران رخ داده و موسیقى پاپ براى رسیدن به ایده‏آل‏هاى فرهنگى و اخلاقى تا چه اندازه «تلفات» داشته است؟

مهدى مقدم به خاطر ارائه چند کلیپ به همان شبکه‏هایى که حبیب و امثال حبیب ادامه حیات هنرى خود را مدیون آنها هستند، سه سال است با منع قانونى براى ادامه فعالیت در موسیقى مواجه شده است...

دو سال پیش تعدادى کلیپ‏ساز که در آثارشان مرتکب تخلفاتى شده بودند، مدتى بازداشت شدند...

تعداد خواننده‏هایى که به خاطر اجراى چند قطعه غیرمجاز، ماه‏هاست نمى‏توانند براى آثار مجازشان «مجوز» بگیرند و به جمع خواننده‏هاى رسمى بپیوندند، غیرقابل شمارش است و تردیدى نیست که بسیارى از این خواننده‏ها استعداد و خلاقیت بسیارى دارند و فقط به خاطر آن که در قسمتى از فعالیت خود به بیراهه رفته‏اند، دچار مشکل شده‏اند.

این روزها قطعه‏اى با نام «همه چى آرومه» در فضایى مثبت و بانشاط سر زبان‏ها افتاده اما خواننده آن به دلیل آن که براى تولید آن مجوز نگرفته، قادر نیست این آهنگ را در برنامه‏هاى رسمى اجرا کند. این در حالى است که اگر دو سال پیش این ترانه به شوراى شعر موسیقى ارشاد ارائه مى‏شد، بدون هیچ دردسرى مجوز مى‏گرفت، اما حالا...

آنهایى که سنگ حبیب را به سینه مى‏زنند، آیا مى‏توانند جواب این جماعت بزرگ که قوانین حاکم بر موسیقى مانع از فعالیت‏هایشان شده است را بدهند؟

نظرات  (۱)

۱۰ مهر ۹۶ ، ۱۳:۳۱ یه بنده خدا
متاسفم براتون که حبیب رو نشناختید و از دستش دادیم... این آدم یک آهنگ غیر اخلاقی تو کارنامه کاریش نداشت و شما سنگ آدمایی مث بنیامین با اون ترانه های مبتذل که (البته خیلی هم نمیشه اسم ترانه روش گذاشت) رو به سینه میزنید.
حبیب در تمام مدتی که در لس آنجلس هم بود آهنگ ها و ترانه ها و شعرهایی که برای خوندن انتخاب کرد از انچه که در ایران داره مجوز میگیره خیلی پاک تر و رسمی تر و فاخر تر بود... ظلم به بچه های ما داره میشه بعله... اما انصافا ظلمی که به حبیب شد رو فقط خدا میتونه پاسخ بده و لاغیر...خدا رحمتش کنه و چشم امثال شما ها رو هم بازتر.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی